-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41971)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16929)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13946)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7998)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2956)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2871)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2454)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2214)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1701)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1661)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26457 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:42

هر موجودي آفرينندهاي دارد. آيا خدا نبايد آفرينندهاي داشته باشد؟ دين خدا چگونه به وجود آمده است؟

جمله هر موجودي آفرينندهاي دارد، صحيح نيست و جمله صحيح اين است كه هر پديده يا هر موجود نيازمند و يا هر موجودي كه نبوده و بعد به وجود آمده است، نيازمند به علت دارد. هنگامي كه جمله تصحيح شود، رسيدن به پاسخ آسان خواهد بود.

سئوال مذكور از اين جا ناشي شده كه پرسشگر فرض كرده زماني بوده كه خدا در آن وجود نداشته، بعد به وجود آمده است. از اين رو ميپرسد: اگر هر موجودي آفرينندهاي دارد، پس خدا چگونه به وجود آمده يا علت وجودش چيست!

در اين حال، باز سؤال تكرار خواهد شد: آن چيزي كه علت وجود خدا شده چگونه به وجود آمده و علت آن چيست؟

هنگامي كه علت آن علت را شناختيد، آيا براي علت جديد (كه به وجود آمده) دنبال علت ديگري نميگرديد؟

اين سؤال در نهايت بايد به جايي ختم شود، زيرا سلسله علتها نميتواند تا بي نهايت ادامه يابد و بايد حتماً موجودي باشد كه ازلي باشد و علت نداشته باشد وگرنه هيچ چيز نميتوانست تحقق يابد.

به عبارت ديگر: معنا ندارد كه بگوييم خداوند نبوده و بعد به وجود آمده تا نياز به علت داشته باشد.

پس از ديدگاه فلاسفه و متكلمان اسلامي جمله (علماي علم عقايد) هر چيزي يا هر موجودي علت ميخواهد تعبير صحيحي نيست، يعني صرف شيئيت و موجوديت را نميتواند ملاك نيازمندي به علت باشد، بلكه آن چه كه ميتواند ملاك نيازمندي به علت باشد، نياز و احتياج و نقص است اما چون خدا مبرّا از هرگونه نقص و نياز و احتياج است، سئوال از آفريننده و چگونگي آفرينش وي بي مورد است.

برخي ديگر از انديشمندان و متفكران اسلامي اين پرسش را از راه ديگري پاسخ دادهاند.

آنان ميگويند: هر چيزي كه مسبوق به عدم بوده و پيشينه نيستي داشته، براي اين كه لباس وجود پيدا كند، نيازمند به علت است و چون خدا پيشينه نيستي ندارد، ازلي است، همان گونه كه ابدي است. نميتوان در موردش سئوال از آفريننده و چگونگي آفرينش نمود، زيرا آفريننده زمان و مكان و هر چيزي است و هيچ زماني نبود، كه او نباشد، تا جهت هستي يافتن نياز به هستي آفرين داشته باشد.

ميتوانيد جهت اطلاع بيشتر به كتاب آفريدگار جهان آيت الله مكارم شيرازي، و كتاب علل گرايش به ماديگري شهيد مطهري بحث ريشه نيازمندي اشيا به علت و پاورقي آن شهيد به ج سوم، اصول فلسفه، مقاله نهم، ص 186 مراجعه كنيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.